Europacuppen for klubhold + update

VM Carlsen er topmand for det norske hold Offerspill. Her dyster han mod Shakhryar Mamedyarov, der hér repræsenterer Alkaloid. Partiet blev remis, mens Norge tabte de fem andre.

Som bekendt er Skanderborg ikke med i denne “Champions League” i år. Det var vi sidste gang tilbage i 2014 og 2016, men derfor kan vi godt følge lidt med alligevel. Danmark har nemlig to hold med i Ohrid (Makedonien), og mens Nordkalotten som ventet får en del bank i den nedre halvdel, er Xtracons profier med der, hvor det er sjovt. meget sjovt endda, for i dag skal de i 7. og sidste runde ud i et rigtigt topopgør mod det russiske hold Mednyi Vsadnik.

At kalde Xtracon “dansk” er måske en tilsnigelse, for de har siger og skriver én dansk statsborger på holdkortet: Jesper Thybo, der til gengæld gør det fremragende. Han sad over i 1. rd. og har siden lavet 4½/5 på 4.-brættet. +9 i ELO, hvilket bare understreger den øjeblikkelige topform.

Thybos modstander i allersidste runde er ingen ringere end kandidatturneringens wild card, russiske Kiril Alekseenko, som har gjort det endnu bedre end Thybo: 5/5. Lidt af en mundfuld, men følg med kl. 15.15 på Chess24.

Info og fotos findes på turneringens hjemmeside.

************************* UPDATE *************************

Xtracon var til det sidste med i kampen om medaljer, men måtte desværre ned mod turneringsvinderen Mednyi Vsadnik 3½-2½, og i en verden, hvor matchpoints tæller forud for brætpoints, er hæderlige nederlag ikke så godt endda. Rosenthalis tabte, mens de fem andre partie blev remis. Tjek linkene ovenfor.

Thybo var under et vist pres til sidst, men holdt den halve og forblev ubesejret med 5/6. Alekseenko fik afgivet sit første point i turneringen til 5½/6.