Hold-EM dag 2: 1½-2½ mod Tyskland

1. runde fredag gav som bekendt en fin gevinst på 3-1 over Skotland, og i dag lørdag var Tyskland på menuen. Dvs. som et kuriosum spillede fem danskere mod tre tyskere….. Øh? Ja, for tyskernes 4.-bræt var danske Rasmus Svane, så på de tre øverste sad DK overfor Tyskland, og på 4. var det Danmark mod Danmark.

Sune havde efter nederlaget mod skotterne sat sig selv af holdet, og Jonas fik i stedet sin debut ved årets EM. Mads var igen topmand, og det gik desværre ikke godt som sort mod ex-rumæneren Liviu-Dieter Nisipeanu. Allerede efter 16-17 træk stod vor mand næstbedst, og efter yderligere 2o træk op ad bakke røg håndklædet i ringen.

Thybo på 2. kom vist aldrig over remisgrænsen mod Donchenko, og de delte. Jonas på 3. var oppe mod det jævnaldrende supertalent Vincent Keymer. Tyskeren spillede überfrisk med et lovende springerslag på f7, men det var Jonas, der bedst holdt balancen i de komplicerede varianter for efter 30 træk pludselig at sætte et dødeligt modangreb ind. Udækkelig mat, og Keymer opgav. Smukt og koldblodigt spil af Jonas, må man tilføje.

På 4. sad så Jetsmark mod Skanderborg i form af Rasmus Svane mod Allan Stig, og det parti havde Skanderborg (desværre) helt styr på hele vejen. Overbevisende spil af Svane, og danmarksmesteren måtte ned til en score på 1½-2½. Kedeligt nederlag, som godt kunne være endt med matchpoints til Danmark. Det gjorde det så ikke.

Søndagens modstander er Slovakiet, og der er spilstart kl. 15. Allan Stig står over, så både Mads og Jonas er med.

Lørdagens partier kan ses HER. Klik videre til 3. runde for at se søndagens.

Alle parringer kan ses på Chess-Results.