Årets bommert, og Carlsen er nu foran med 3 !!!

Var denne stilling enden på Nepos VM-drømme? Sandsynligvis, for han har lige spillet det naturlige c4-c5, men det taber glat en officer, partiet og sikkert også matchen. Hvad spiller sort?

Kan man smadre sin egen VM-drøm med ét træk? Formentlig ja. I en helt balanceret stilling uden antydning af chancer til nogen af parterne følte Nepo, at han skulle presse. Han spillede det, der af mange blev betegnet som den største VM-bøf siden Fischers utimede Lxh2 i 1. MP mod Spasskij i 1972: 27. c4-c5, hvorefter Carlsen i lang tid sad ved brættet og forsøgte at fatte størrelsen af den fuldmodne appelsin, der landede i hans turban. Nepo gik om i hans lukkede hvileboks og græmmede sig.

På Chess24 begyndte de aldeles glimrende kommentatorer Polgar og Giri at synes, det var synd for Nepo, men det syntes Magnus absolut ikke. Han spillede koldt c7-c6, og pludselig er det klart for alle, at den hvide løber på b7 ikke kommer hjem igen. Der er bare for lidt plads til alle sider, og sort spiser ganske enkelt den kedeligt fangede løber.

Hvid prøvede en stund at se, hvor langt a-bonden kunne komme, men Carlsen spillede fint, skarpt og præcist og gav ikke chancen fra sig igen. Hans tanker har sikkert allerede været henne mod næste match/turnering mod Nepo. Carlsen vil ikke bare vinde over Nepo, men smadre ham så effektivt, at den ellers meget optimistiske russer på forhånd opgiver tanken om at vinde over den uovervindelige nordmand.

Hele partiet er HÉR.

DSU’s referat HÉR.

Første interview efter gevinsten i 9. parti.
NRK er igen på pletten.

Som Larsen en gang sagde efter hans med rette berømte gevinst over Bronstein i Interzoneturneringen 1964 (tjek 50 Udvalgte partier): “Der findes partier, der giver mere end ét point“.

Gigantpartiet (nr. 6) var sådan et, for både i 8. og 9. behøvede Carlsen ikke at gøre meget andet end at vente på den afgørende fejl. Carlsen fører nu 6-3 og skal kun lave 1½ af de næste fem partier for at nå de forjættede 7½. Det virker overkommeligt.

Nepo har måske tabt matchen, men han har formentlig vundet mange fans ved sin overraskende joviale og meget sportslige optræden til pressekonferencerne. Endda med smil, selvom han lige har tabt pga. årets bøf.

Planen for resten af matchen ser sådan ud med store forbehold for, at Carlsen når de 7½ noget før tid:

Onsdag den 8. december10. parti
Torsdag den 9. decemberFridag
Fredag den 10. december11. parti
Lørdag den 11. december12. parti
Søndag den 12. december13. parti
Mandag den 13. decemberFridag
Tirsdag den 14. december14. parti
Onsdag den 15. decemberEventuel omkamp

I morgen (onsdag kan partiet følges på Chess24 med en masse kommentarer fra Judit Polgar og især Anish Giri.

Onsdag vises hele partiet på NRK1, som mange danskere kan tage.

************ Update ************

10. parti blev ikke overraskende remis efter meget lidt kamp og alt for mange afbytninger fra begge sider. Partiet kom absolut aldrig ud over remisgrænsen, hvilket nok var naturligt. Nepo trængte sikkert til en dag uden tæv, og Carlsen kom ½ p tættere på forsvaret. Han fører 6½-3½ skal nu bare have 1 p i fire partier tilsammen for at forsvare sit VM. Det lyder overkommeligt.