Carlsen genvinder VM 7½-3½

En mystisk VM-match i Dubai er slut, og Magnus Carlsen genvandt uden de store genvordigheder sit VM efter sikker sejr i det 11. parti. Derved nåede han 7½ og kan ikke længere hentes af Nepo. Mission accomplished og 7½-3½ til Norge.

Det mystiske i matchen var især forløbet. Nepo virkede før start som en farlig modstander, hvilket han pletvist viste i de første fem partier, der dog alle kom ud som pointdelinger.

Så kom det totalafgørende 6. parti. Det blev et langt, slidsomt slag på 136 træk – verdenshistoriens længste, men begge parer holdt balancen til ca. træk 122. Dér slipper Nepo koncentrationen, og Carlsen får med backup af T + S + 2B mod en enlig dame kørt en bonde næsten i mål, inden Nepo opgav.

Det blev vendepunktet, både fysisk og psykisk, hvilket alle også enedes om ved den afsluttende pressekonference. 6. parti var reelt afgørelsen på matchen.

Herefter fulgte fem partier, der egentlig alle virkede rimeligt balancerede – lige indtil Nepo i tre af dem lavede en gevaldig bøf. Typisk et dårligt bondetræk, og han har ikke selv nogen forklaring på det. Han kunne kun undskylde. Set over ét brød Nepo nærmest helt sammen efter nederlaget i 6. Han prøvede noget skarpt hist og her, men hver gang, han gjorde det, endte han tre gange med at lave en gevaldig, tabende bøf. Det skal diverse skakforfattere nok få en masse ud af de næste måneder.

I dagens 11. parti kom bøffen med Nepo som hvid i 23. træk:

Nøglestillingen i 11. og sidste parti.
Hvid trækker g2-g3??, men hvorfor er et elendigt?

Carlsen tænkte længe efter 23. g2-g3, mens især en sprudlende og speedet Giri i kommentatorboksen var ved at boble over pga. de mange skarpe matvarianter. Det er måske ikke så oplagt, men hvad nu, når sort ofrer kvaliteten med dxe3? Hvids stilling bryder helt sammen.

Verdensmesteren valgte så ikke den skarpeste fortsættelse, men i stedet den sikreste og fik byttet alt af til et vundet tårnslutspil med en fed bonde mere til ham. Bare noget, der ikke kan tabes, for selvom gevinsten skulle smutte, skulle Nepo trods alt vinde de sidste tre partier for blot at få en omkamp.

Men så langt kom vi ikke. Nepo gav pote, og Carlsen har VM to år endnu. Tjek partiet HÉR.
Klik på videoen for at få alle kommentarer fra Giri, Polgar m.fl.

David Howell og Ginger-GM har masser af fine kommentarer på FIDE/Chess24. Spol frem til 2.35.00 for at komme til træk 23.

Skak.dk er også nedkommet med en artikel.

Matchforløbet i Dubai. Det synes klart, at matchen var delt i TO ret forskellige dele: Parti 1-5 og 6-11. Klik på billedet for bedre læsbarhed.