Jonas Bjerre i kamp i Saint Louis! + update x 2

Jonas Bjerre, regerende Speed Chess-mester og nu i aktion i Summer Chess Classic i St. Louis, USA.
Foto “hugget” fra årets TePe Sigemann-turnering..

Hvis man har fulgt lidt med i de seneste årtiers skaklige klubliv, vil man vide, at planetens klubmæssige kraftcentrum i disse år ligger i den amerikanske midtvest St. Louis (Missouri). I de gamle dage i 1990’erne var det spanske Linares og italienske Reggio Emilia, der kæmpede om at stable “verdenshistoriens stærkeste turnering” på benene. Kasparov & Co var med hver gang, men de senere år er orkannens øje flyttet fra Europa til det fjerne USA. Ikke til storbyen Chicago i Illinois lige nord for Missouri, men i den relative provinsby St. Louis.

Hvorfor dog det? Jo, som altid hedder nøglen “penge”, og i Saint Louis skyldes pengeregnen den meget skakinteresserede velhaverfamilie Sinquefeld, som fra tid til anden står bag både lukkede og åbne turneringer med deltagelse af Magnus Carlsen og resten af verdenseliten. De mange penge er formentlig også en del af grunden til, at pinger som Caruana og senest Aronian nu stiller op for USA i stedet for deres europæiske hjemlande.

Men hvor det regner på præsten, drypper det på degnen, og St. Louis’ mange penge bruge også til andet end det ypperste verdenselite. I år holdes fx “Summer Chess Classic”, endda i to grupper, A og B, og begge round-robin. og hvem har fået lov at lege med i den stærke A-gruppe: Jonas Bjerre. Hans mange, fine resultater er ikke gået ubemærket hen, så nu sidder han i St. Louis og flytter brikker i en lukket 10-mands GM-gruppe sammen med bl.a. et par af de næststærkeste amerikanere. Bortset fra Ilya Smirin er de fleste “sultne”, unge, upcoming spillere i 20’erne, så der skal kæmpes.

Efter fire runder er Jonas dog godt med i toppen med 2½/4 efter den førende Yu Yangyi på 3/4. Jonas’ 2½ er kommet efter en fin gevinst mod den græske GM Nikolas Theodorou i 2. rd. og tre remiser mod stærke folk i de tre andre runder – bl.a. det amerikanske stortalent Samuel Sevian. Der er ikke andet end stærke folk i turneringen 🙂

Femte runde spilles i dag, mandag (2. pinsedag) kl. 20 dansk tid og kan følges hér:

Chess24, A-gruppen

Chess24, B-gruppen

Turneringens hjemmeside

Artikel på skak.dk

Saint Louis Chess Club

******************* Update 1 *******************

5. rd. blev lidt sur for Jonas. Som sort mod armeneren Hakobyan fik han ellers en fin, balanceret stilling i midtspillet. Desværre spillede hvid både skarpt og præcist og plantede et vindende kvalitetsoffer ind i træk 24. Derfra gik det kun én vej, og Jonas måtte opgive det formentlig værste parti, han har spillet i flere år. Tjek selv HÉR.

******************* Update 2 *******************

Life isn’t easy. I 6. rd. viste de slet ikke Jonas’ parti, og efter slut står han stadid på 2½/5 – ikke 2½/6. Men går man ind på turneringens hjemmeside, ser man, at modstanderen, Ray Robson, tre partier i træk er noteret for “forefeit” = tab. Han er åbenbart blevet borte og har tabt uden kamp. Vi må forvente, at scorerne opdateres med tiden.

Indtil da har Jonas i aften hvid mod den topratede ungarer Gledura. Spilstart kl, 13 lokal tid = kl 20 dansk tid. Tjek selv Bjerre-Gledura.