Kandidatturneringen 11. + 12. rd.

Caruanavs.Ding0-1
Firouzjavs.Nepo0-1
Radjabovvs.Duda½-½
Nakamuravs.Rapport½-½
11. runde i Kandidatturneringen 2022. Nepo er stukket uhelbredeligt af, mens nærmest alle andre kan nå den (måske) meget attraktive andenplads.

11. runde:
Super underholdning for tilskuerne! Gevinsterne vælter ind, (næsten) alle slår (næsten) alle, og der bliver rørt gevaldigt rundt i bøtten – lige bortset fra i toppen af feltet, hvor suveræne Nepo sidder sikkert fast i toppen og sandsynligvis ender med at vinde hele dynen en runde eller halvanden før målstregen. I mellemtiden spekulerer resten af feltet sikkert meget i, om en andenplads kanske er tilstrækkeligt, for Mester Carlsen selv sidder lige nu i Las Vegas og spiller poker. Og hvem ved? Det gør han måske også ved næste VM-match i 2023. Det er noget rod.

Torsdag gav os prestigeopgøret mellem USA’s Caruana og kinesiske Ding, et parti der skulle vindes for amerikaneren, hvis han ville holde snor i udbryderen Nepo. Det startede også fint, men fordelen svingede østpå til kinesisk sejr. Det var hans tredje i streg efter en dårlig start, og han ligger efter 11. rd. til en delt andenplads. Og han er næppe færdig endnu.

Det var Nepo heller ikke, for han holdt uden problemer balancen mod Firouzja og endte med at score hele pointet overbevisende. I så fald er han en yderst fortjent vinder, men – altså – han er russer! Endnu en ukendt faktor, for kan FIDE finde på at udelukke alle russere? Alle andre sportsgrene har jo gjort det.

Nakamura satte en halv til mod Rapport, og Radjabov-Duda var vist mest om æren. Undtagen Nakamura kan ingen af dem nå noget stort.

Alle partier fra 11. rd. findes HER.

12. runde:

Fredagens 12. runde kolliderede passende med Tourens første etape gennem Kjøwenhawns gader. God underholdning på både TV og computerskærm, dvs. Nepo har naturligvis for længst lugtet, at han bare skal spille lidt “safe”. Så er den hjemme.

Nepovs.Nakamura½-½
Dingvs.Radjabov0-1
Dudavs.Firouzja½-½
Rapportvs.Caruana½-½
12. runde i Kandidatturneringen 2022. Nepo er stadig stukket uhelbredeligt fra feltet, selv med dagens suspekte remis.

Topopgøret mellem Nepo og Nakamura satte nye, kedelige standarder for hurtig remis ved trækgentagelse trods 40-træks-reglen. Når topfolk vil have remis, skal de nok få det inden den officielle grænse på 40 træk. 14 aftalte træk og lidt gentagelse, men døm selv HER. Nakamura må være ret sikker på, at en andenplads giver en VM-match.

Ding fik efter tre gevinster i streg ørerne slemt i maskinen som hvid mod Radjabov, som ellers ikke har været i nærheden af andet end midterfeltet. Et par sorte bønder mere blev begyndelsen på enden, og Ding klarede ikke at holde miraklet.

Polske Duda lignede også en, der var ved at grave en grav; denne gang for unge Firouzja, som dog reddede det truende nederlag til en halv. Begge to vil nok helst glemme turneringen og håbe på lykken i næste cyklus. Det samme med Rapport-Caruana. Amerikaneren har spillet under evne med ½/4 i runderne 8-11 og nåede kun at være farlig for den evigt førende Nepo i første halvdel af turneringen. Nu skal han kæmpe hårdt for andenpladsen.

Dagens partier finder du HÉR.

Nr.SpillerPointsAntal gevinster
1Nepomniachchi8,5/125
2-3Nakamura6,53
2-3Ding6,53
4-5Radjabov62
4-5Caruana63
6-7Rapport51
6-7Duda51
8Firouzja4,51
Stillingen efter 12. runde. Med to points forspring, to runder tilbage og det bedste spil ligner Nepo en yderst fortjent vinder. Men, altså, en russisk verdensmester er ikke just politisk korrekt lige nu.. Hvad FIDE gør, afhænger af næste valg til præsidentskabet.

Nyd stillingen. Én enkelt remis til hidtil ubesejrede Nepo i en af de to slutrunder, og han er (igen) klar til Carlsen. Er Carlsen så også klar til Nepo? Who knows? Lige nu sidder han som sagt i Las Vegas og spiller poker(!). Lasker spillede også hellere bridge en overgang, men tjek selv HÉR.