Kandidatturneringen; 13.+14. runde = SLUT

Firouzjavs.Ding½-½
Nakamuravs.Duda1-0
Nepovs.Rapport½-½
13. og næstsidste runde i Kandidatturneringen 2022. Med to fulde points foran feltet kunne Nepo nøjes med en remis i dagens parti mod Rapport – og fik det uden besvær.

Runde 13:

Det kom jo ikke som en stor overraskelse, men russeren Ian Nepomniachtchi, sidste års VM-udfordrer, var ganske suveræn i årets Kandidatturnering og sikrede sig allerede sejren i 13. runde, én runde før målstregen. I praksis endda TO runder før slut. Yderst fortjent i min optik, da Nepo var turneringens eneste ubesejrede spiller og dertil den med det højeste antal gevinster. Fra 1. rundes gevinst over Ding gik det kun én vej, selvom netop Ding og amerikanske Caruana vel fra starten var de flestes favorit. Men så skulle det ikke gå.

Tilbage stod så, om mester Carlsen overhovedet vil spille endnu match mod Nepo i 2023, og af samme grund er 2.-pladsen ret interessant. Hér gav Nakamura sig selv et overraskende godt udgangspunkt i forhold til Ding ved kort før målstregen at vinde over Duda. De fleste “eksperter” havde nok regnet med et turneringsmæssigt parløb mellem Ding og Caruana, mens Nakamura mere har glimret i turneringer med kort betænkningstid, hvor hans tju.bang-prægede stil kommer til sin ret. Før morgendagens showdown mod Ding er Naka et lille, halvt point foran.

Alle partier fra 13. runde findes HÉR.

Runde 14 (og sidst):

Med Nepo sikkert i mål som den første samlede fokus sig i slutrunden om den muligvis ret interessante andenplads. Hvis nu, at Carlsen ikke gider spille, har FIDE jo vedtaget, at nr. 1 og 2 i Kandidaten skal dyste om den ledige titel. Man orker ikke endnu en “Fischer” som i 1975.

Omvendt er der vel ikke mange, der tror på, at en match mellem de to øverste i Kandidaten vitterlig finder verdens stærkeste spiller. Man må for spillet skyld fandeme håbe, at Carlsen stiller op. Eller hvad hvis FIDEs (evt.) nye chef ikke vil se russere i konkurrencerne? Så kan selv Nepo risikere at blive pillet ud på målstregen, selvom han ikke som Karjakin har støtte Putinisternes terroristiske invasionshær. Det ser i disse tider bare skidt ud med en russisk verdensmester, uanset hvor rar Nepo måtte være. Noget rod alt sammen, så kan han ikke bare skifte nationalitet?

Rapportvs.Radjabov0-1
Caruanavs.Firouzja0-1
Dingvs.Nakamura1-0
Dudavs.Nepo½-½
14. runde i Kandidatturneringen 2022. Det mest spændende var fordelingen af andenpladsen, og det klarede Nakamura desværre ikke ved at holde balancen i et svært slutspil mod Ding.

Ding prøvede at slide Nakamura i småstykker i et slutspil, men amerikaneren holdt næsten balancen og sit lille, halve point foran kineseren. Næsten altså, for Ding vandt til slut. Alligevel kan Nakamura klart være stolt af sin indsats. Ingen havde vist regnet med, at han kom i toppen, men det var da godt for VM, at han ikke vandt. Han kan kigge bagud på en turneringsscore på 1-14 mod Carlsen og skal vist nærmest håbe på, at mesteren ikke stiller op. Næh, Nakamura er bedst til det ultrahurtige og helst over internettet. Til gengæld er han efter sigende den mest velhavende topspiller med en (efter sigende) ganske solid formue.

Nepo tog endnu en balanceret remis (hér mod Duda), mens Radjabov igen viste muskler mod Rapport. Kun 33 træk tog det at klaske ungareren. Endelig havde Firouzja som sort en overgang godt fat i Caruana, men lod midtvejs favoritten slippe af krogen. Og pludselig skiftede stillingen igen efter en sjælden Caruana-bøf. Måske meget sigende for Caruanas turnering. Modsat Ding startede Caruana rigtig godt, men kollapsede helt i anden halvdel. Tre remiser og fire tab i anden halvdel er meget atypisk den ellers ret solide Caruana.

Alle partier fra slutrunden findes HÉR.

Artikel på Chess24.
Slutstilling:

Nr.SpillerPointsAntal gevinster
1Nepomniachchi9,5/145
2Ding84
3-4Nakamura7,54
3-4Radjabov7,53
5Caruana6,53
6Firouzja62
7-8Rapport5,51
7-8Duda5,51
Stillingen efter 14. og sidste runde. Nepo blev en fortjent vinder, mens der var mere kamp om andenplandsen.

To be continued……..