Carlsen frasiger sig VM!!

VM Carlsen er en superambassadør for skak, som fx her efter showkampen mod unge Jonas Bjerre i Cirkusbygningen for nogle år siden. Foto: CQJ.

Han havde jo truet med det, men nu er det officielt: Verdensmester siden 2013, Magnus Carlsen, føler sig ikke tilstrækkeligt motiveret til at møde russiske Nepo én gang til, så nu har han officielt meddelt, at han ikke deltager i efterårets VM-match og har dermed officielt frasagt sig sin titel! Og det onsdag den 20. juli, som af FIDE er udråbt til International Skakdag. Lidt nærmere Antiskakkens Dag, skulle det vise sig.

Den slags er næsten uden fortilfælde, for vi kan vel kun komme i tanker om Fischer, som dog aldrig officielt afgav titlen tilbage i 1975, men “bare” blev ved med at skrue sine vilde krav i vejret, så til sidst ingen kunne acceptere hans tosserier. Da han døde, anså han stadig sig selv som ubesejret og regerende verdensmester, men den ære frasiger nordmanden sig altså helt frivilligt. Om han vender tilbage til FIDEs VM-cyklus, vides ikke, men det virker nærliggende. Sådan en eller anden dag i en fjern fremtid.

Som ved alle andre lige så drastiske handlinger kan man spørge sig selv: hvem vinder, og hvem taber på Magnus’ abdikation? Tjah, Vinderen bliver især vinderen af den kommende VM-match mellem nr. 1 og 2 i den just afsluttede Kandidatturnering. Netop pga. Carlsens “trusler” har FIDE meget profylaktisk vedtaget en Plan B: trækker mesteren sig, bliver efterårets ledige titel afgjort i en match mellem de to øverste i Kandidaten. Det er så Nepo og Ding, Ding som efter en ret middelmådig kandidatturnering lige nåede at spurte i slutrunderne og især at klemme snudeskaftet ind over målstregen foran Nakamura efter kneben sejr i det indbyrdes parti i allersidste runde. Præmien skulle vise sig at være en genvej til en VM-match mod Nepo.

Og hvem taber? I min optik hele skakverdenen, da det altid er noget skidt med en verdensmester, som alle ved ikke er den stærkeste af de stærkeste. Nepo og Ding spiller om andenpladsen, men der er lang vej til at blive anerkendt som “verdens stærkeste”, og ingen af dem har samme ambassadørappeal som Carlsen. Så Carlsens ånd vil svæve over spillet mindst så længe, han er den suverænt højest ratede og bliver ved med at være en flink ambassadør.

Med Carlsen følger pengene, og det er vanskeligt at forestille sig, at pengestrømmen bliver lige så stor med en kinesisk eller russisk “verdensmester”. Så som helhed er det ikke heldigt for spillet, det her, men når nu Magnus er umotiveret……

Oveni er det efter Putins invasion af Ukraine sgu ikke smart med en russer på toppen – og en systemkineser er ikke meget bedre. Nepo er ganske vist ikke på nogen måde Putins håndgange mand, men alligevel. Russerne er blevet smidt ud af stort set alle sportsgrene fra fodbold til ludo, men ikke skak. FIDE har jo meget politisk ukorrekt valgt at beholde deres russiske præsident (Dvorkovich).

Han kan dog stadig nå at blive udskiftet, for Peter Heine stiller som bekendt op som vicepræsident til det kommende FIDE-valg (ved OL) sammen med ukraineren GM Andrii Baryshpolets. Giver det et magtskifte, kan Nepo risikere at blive sparket ud af opløbet, og så er Ding pludselig mester???? Eller skal han spille mod Kandidatens nr. 4, Nakamura???? Jeg spurgte ligefrem Baryshpolets på FaceBook, men det kom der ikke mere klarhed af. Svaret var tåget og uklart, så der er stadog mange uopklarede spørgsmål – også efter valget.

FIDEs kommentarer

Officiel meddelelse på dr.dk