OL-skuffelse mod Zambia

Allan Stigs (hvid) stilling mod Phiri. Computeren siger +7 til hvid, men på mystisk vis kludrede den ellers så sikre Allan det halve bort.

Dagen i går blev præcis sådan en, som alle danskere bør glemme hurtigst muligt. I hvert fald danske skakspillere, for det var de en gevaldig gang l…, der kom ud af det. Landstræner Sune betegner det som det værste resultat, han har oplevet i sin tid som spiller og/eller træner.

Det startede ellers præcis, som det skulle. Jonas, Thybo og Haubro stod alle balanceret, mens Allan Stig ret hurtigt fik en vindende fordel. Pucken skulle bare i mål, og så havde vi en lille sejr. Tilstrækkeligt, så længe der tælles matchpoint over brætpoint.

Især Allan Stig var hurtigt i fordelsland, og fordelen blev bare større og større, indtil de landede ovenstående stilling. Stockfish sagde hele +7, men der var rusk i stillingen, og Allan fandt ikke det bedste – og så delte de. Definitivt et halvt tabt point, mens Zambia må have jublet over det halve, vundne point. Tjek partiet HÉR.

Jonas havde længe en mindre fordel i åbningen, men man må sgu lade Zambia, at de på alle brætter forstod at komplicere sagerne og rode brikkerne sammen til noget så uigennemskueligt som en centralafrikansk regnskov. Fordelen forsvandt, og da de tog remis, sagde Stockfish hele -7. Uha! Jonas kunne lige så godt have tabt.

Thybo havde ikke på noget tidspunkt en fordel, men højst “lige”, så remisen var nok ganske ok.

Danmarksmester Martin Haubro på fjerde stod længe en smule i underkanten, men burde naturligvis ikke have tilladt, at modstanderen lavede en modelmat med D + S. Se hele partiet HÉR.

Partiet, hele matchen og det kollektive kollaps er godt og underholdende analyseret af landstræner Sune Berg på YouTube-video. Tjek HÉR.

Artikel på skak.dk.

Godt og skarpt spillet af Zambia og en rædsom runde for favoritterne fra Danmark:

.Jonas Bjerre½
.Jesper Thybo½
.Allan Stig Rasmussen½
.Martin Haubro0
Det sørgelige resultat af mødet med Zambia i 2. rd. Halvvejs så det strålende ud, men så begyndte “vore folk” at kludre, mens modstanderene ikke rystede på hændene. A day not to be remembered – undtagen i Zambia.

Tredje rundes modstander hedder Angola, ét af mine egne absolutte favoritlande i Afrika. Haubro er sat på reservebænken = Skanderborg på begge tobrætter og vores stærkest mulige opstilling. Noget skal hævnes 🙂

Spilstart kl. 11.30 dansk tid.

Og så skal vi ikke glemme vor dansk-tyske exilhelt, Rasmus Svane, som p.t. har 1½/2 og en vis fordel i dag mod hans østrigske modstander.