Endelig succes, først Taiwan og siden Bangladesh

Skak-OL’s største enkeltprofil: Verdensmester Magnus Carlsen har hidtil spillet fremragende som norsk topmand. Foto FIDE/Lennart Ootes.

OL i Chennai har været lidt af en prøvelse for de danske fans og sikkert endnu mere for de udsendte spillere. Ingen taber jo med vilje; det er bare gået rigtig surt overfor først Zambia og siden Letland, som begge har hold, de danske drenge burde banke i småstykker, men som de alligevel tabte til. Snævert, javel, men stadig nederlag, og så længe matchpoints tæller før brætpoints, kan selv snævre nederlag være dybt frustrerende.

Meget symptomatisk kan I tjekke en ret deprimeret holdleder Sunes video efter matchen mod Letland HÉR. Han kæmper virkelig for at se lidt positivt i situationen. Ikke let, skulle jeg hilse og sige.

Til gengæld for herrenes hostende tempo går det langt bedre for vores hold i den egentlig ret kønsdiskriminerende kvinderække. Ligestillingen er ikke nået så langt indenfor skakken, men i dag fik de skovlen under stærke Italien og har i det hele taget spillet bedre op til deres rating end vore herrer, Tjek kampen HÉR.

Onsdag er sidste dag inden fridagen, og den skal vore herrer “fejre” ved forhåbentlig at krølle Bangladesh sammen. Efter to fridage passer Jonas igen topbrættet, og Mads ryger ned som toer. Lidt overraskende får Thybo ikke en fridag; det bliver Haubro, der (igen) står over – et klart signal fra holdlederen om vigtigheden af at stille i mest formstærke opstilling, og det er: Jonas, Mads, Thybo og Allan Stig. Haubro har bestemt ikke imponeret.

Holdet ser slagkraftigt ud, og kampen kan fra kl. 15 Chennai tid (dvs. 11.30 dansk tid) følges på Chess24.

I toppen mødes ikke overraskende ungdomsholdet India 2 og Armenien. Sidstnævnte synes ikke at lade sig mærke med, at Aronian er stukket “over there”. Deres bredde i toppen er formidabel – næsten lige så imponerende som Indiens. Næsten alle 15 deltagerne(!) på de tre indiske hold ligger ratingmæssigt mellem 2600 og 2700. Det er godt nok et kæmpe land, men effekten af “Anands revolution”, da han blev verdensmester, kan næppe overvurderes. Ret imponerende må man sige.

Det er så sidste runde inden torsdagens fridag, hvor de mange briknørder sikkert skal ud og kigge på kysten ved Chennai. Der ligger bl.a. nogle interessante kysttempler i Mahabalipuram lidt sydpå, eller også er der bjergtemplet i Tirupathi/Tirumalai – et vildt pilgrimsmål. Tamil Nadu og omegn er i det hele taget et yderst farverigt sted, måske fordi de destruktive moghuler aldrig nåede ned i syd. I Tamil Nadu og nabostaten Kerala er der derfor mulighed for at se talrige 500+ år gamle hindurelikvier, som længere nordpå ville være blevet ødelagt under Kejser Aurangzebs destruktive regime. Se selv.

Måske det er dér, de tre indiske hold henter deres moralske styrke, for de har godt nok spillet overbevisende. Efter femte runde har de førende “unge” på India 2 fejet al modstand til side og tilsammen næsten kun scoret gevinster. 18-årige Gukesh på toppen har 5/5 (og nu 6/6) og en præstationsrating på 3300(!), og næsten samme score har Uzbekistans 17-årige(!) Nodirbek Abdousattarov, som desværre gik fra 5/5 til 5/6. Armenien (uden den forsvundne Aronian) ligger toer, India 1 ligger nr. 4 og India 3 nr. 22 – og Danmark nr. 51. Long way to go, hvis vi gerne vil derop og blande os.

************** Update **************

Sjette rundes møde mod Bangladesh blev lidt af en gyngetur – især for Jonas. Haubro var igen blevet sat på bænken, hvilket jeg tager som et udtrykkeligt ønske fra holdlederen om, at vi SKAL stille bedst muligt så ofte som muligt. Og – hånden på hjertet – har Martin Haubro slet ikke fundet det slagkraftige spil fra DM frem.

Jonas sad igen på toppen og måtte igennem en slem, selvskabt gyngetur omkring træk 25. Dxc6 ser übernaturligt ud, men sender vor mand ud i et kæmpe stormvejr, hvor han skulle have tabt. Heldigvis lavede modstanderen også bøffer, og 15 træk efter havde vor mand en sikker gevinst og slap ikke taget.

Mads var nu på andetbrættet og stod for dagens bedste, danske indsats – synes jeg. Allerede omkring træk 15 havde vor mand som sort en lille fordel, og den fordel gjorde han bare større og større, inden han i træk 51 (og sidst) undgik en snedig patfælde. Meget sikkert spil af Mads.

Thybo på tredje gjorde det ca. lige så godt som Mads: lille fordel, lidt større fordel, vindende fordel, og han kiggede sig ikke tilbage undervejs. Også rigtig stabilt spil, så jeg gætter på, at både Mads og Thybo spiller igen fredag.

Allan Stig i bunden lavede ca. det modsatte af Mads og Thybo: lille ulempe, tabende ulempe, meget slem stilling, tab. Det var Allans første nederlag ved dette OL.

De individuelle scorer ser efter sejrene mod Taiwan og Bangladesh nu lidt bedre ud end i tidligere:

SpillerQatarZambiaAngolaLetlandTaiwanBDScoreELO +/-
Jonas Bjerre½1012½/4-5,8
Mads Andersen½1½114/5-0,4
Jesper Thybo1½11½15/6-1,1
Allan Stig1½1103½/5-8,1
Martin Haubro10012/4-14,3
De individuelle scorer ser umiddelbart flotte ud efter fire store sejre og to minimale nederlag. Desværre er det mod en billig baggrund, hvilket også kan ses af ELO-udviklingen. Alle vores spillere er under forventet score.

Alle femte rundes partier i åbne række (inkl. DK-Taiwan)

Kaptajn Sunes triste video efter katastrofen mod Letland i 4. rd.

Sunes video fra matchen mod Taiwan i 5. rd.

Sunes video fra matchen mod Bangladesh i 6. rd.

Sunes videogennemgang af Carlsen-Batsuren fra 4. rd.

Alle sjette rundes partier i åbne række (inkl. DK-Bangladesh)

Torsdag var fridag, og fredag er så 7. runde. Dér skal Danmark møde vore nordiske naboer fra Finland, og igen-igen er Haubro sat udenfor. Det er hans tredje oversidder, mens Thybo har spillet alle kampe. Kaptajn Sune må have meget ringe tillid til Haubros spillestil og især -form, så holdet bliver nok en gang: Jonas, Mads, Thybo og Allan “The Stig”.

Danmark-Finland, 7. rd.