Tæsk til Albanien og spanske bank

Skak-OL’s mest imponerende score er indtil videre leveret af den unge inder Gukesh. fra Indien 2. Klik for at gøre tabellen større og dermed læsbar. 8/8 siger statistikken, og blandt ofrene er Shirov, Sargissian og senest Caruana. Imponerende, og præstationsratingen siger da også 3366! Næste “opgave” bliver Azerbaidjans topmand, Shakhriar Mamedyarov.

Søreme ikke, om ottende runde gav næsten fuldt udbytte mod en ganske stærk modstander, nemlig Albanien. Som så mange andre ex-kommunstiske lande har landet en vis tradition for skak, og Albanien stillede med et rimeligt hold fra 2263 til over 2400. Men Danmark levede op til favoritværdigheden – især Allan Stig, der kun brugte 17 træk på at banke sin mand. Jonas og Mads sørgede for fuld plade til Skanderborg, mens Thybo afgav holdets eneste halve.

Kort sagt en virkelig god dag på kontoret, og Kaptajn Sune har da også delt godt med roser ud i dagens videhilsen. Tjek selv videoen HÉR. Dagens gennemgang er af Jonas’ parti mod Albanien.

Artikel på skak.dk

Armenien fører efter ottende med 15 MP og 22 BP mod India 2 med 14 MP og 23½ BP. Danmark er nu oppe som nr. 18, og den fulde stilling ses HÉR.

Søndagens modstander bliver en gevaldig mundfuld, nemlig fjerdeseedede Spanien med Shirov og Vallejo-Pons i toppen. Den første match, hvor Danmark ikke er favorit, så der skal godt nok kæmpes. Spilstart søndag 11.30, og det bliver ikke overraskende samme opstilling som lørdag (og fredag og onsdag…..): Jonas, Mads, Thybo og Allan. Den nærmest permanent afsatte Martin Haubro må virkelig have gjort det ringe, eller også er der bare en masse, jeg ikke ved. Det er gætværk, det hele.

DK-Spanien kan følges HÉR.

Update: Det blev desværre til et nederlag mod de spanske favoritter, men ikke uden slag. De to spanske topfolk, Shirov og Vellejo-Pons måtte begge aflevere en halv til Team Skanderborgs Jonas og Mads, men desværre gik det galt på 3. og 4. Især Allan kom hurtigt til at lave en grov fejl og blev hurtigt udspillet.

Efter nederlaget til Spanien ser de individuelle scorer sådan ud:

SpillerQat.Zam.Ang.Letl.Taiw.BDFinl.Alb.Esp.ScoreELO +/-
Jonas Bjerre½101½1½4½/7-3,8
Mads Andersen½1½11½1½6/8+2,5
Jesper Thybo1½11½1½½16/9-7,4
Allan Stig1½110½116/8-13,0
Martin Haubro10012/4-14,3
Total432123½/36
De individuelle scorer efter niende rundes neerlag til Spanien. Haubro er stadig lidt “tabt” bag toget, om end det ikke vides hvorfor..

Oppe i toppen fik vor unge, indiske superhelt, Gukesh: fornøjelsen af at krydse klinger med Azerbaidjans mangeårige es, Shakhriar Mamedyarov. Netop Mamedyarov er den eneste i verdenseliten, jeg selv har spillet mod – for 22 år siden, da jeg rejste rundt i Kaukasus og undervejs deltog i en hurtigturnering i Baku. Fire hyggelynpartier inden starten gav en stensikker 4-0-sejr til Mamedyarov. Ikke overraskende, for seks måneder efter var han juniorverdensmester! Yderligere to år efter var han dobbelt juniorverdensmester; stadig den eneste, der har vundet titlen to gange – i 2000 og 2002. “Rigtig” verdensmester er han så aldrig blevet, men har i mindst 10-15 år været en fast del af verdenseliten. Kunne jeg dog ikke bare have vundet ét parti? Eller blot fået en remis?

Gukesh-Mamedyarov kan følges HÉR. Det endte remis, hvilket både Gukesh og Shakh nok er meget godt tilfredse med. Den unge inder har stadig en kanonscore på 8½/9, men hans præstationsrating nærmer sig “kun” 3000 oppefra. Næstbedste mand på 1.-brættet er Magnus Carlsen med 2871.

Armenien måtte i niende for første gang ned, endda mod det nye tophold Uzbekistan og deres topmand 17-årige Abdousattarov. På andenpladsen ligger Indien 2, og så følger Armenien og Indien 1. USA’s favoritter ligger nier. Danmark er igen nede under vores seedning, nu som nr. 39. Tjek det hele HÉR.

Top-10 er her:

1. Uzbekistan, 16 matchpoint (MP), 28½ brætpoint (BP)
2. Indien 2, 15 MP, 27½ BP
3. Armenien, 15 MP, 23 BP
4. Indien, 14 MP, 24½ BP
5. Holland, 14 MP, 25½ BP
6. Aserbajdsjan, 14 MP, 24 BP
7. Tyrkiet, 14 MP, 25½ BP
8. Iran, 13 MP, 24 BP
9. USA, 14 MP, 21½ BP
10. Serbien, 14 MP, 23 BP

I tiende (og tredjesidste runde) skal Danmark op mod Colombia, og lidt overraskende er det Allan, der sidder over. Efter to slemme nederlag i streg tærnger han sikkert også til en pause, Kender jrg Sune ret, kunne han godt tænke sig at hive en sjette spiller ind – evt. sig selv, men det må man ikke, så Haubro spiller på fjerde – en sidste chance, inden han permanent smides på møddingen.

Helt oppe i toppen clasher India 2 omsider mod Uzbekistan. Gukesh-Abdousattarov bliver med garanti rundens mest fulgte parti.