Europa Cup – 2. runde

novi-sad-cqj-mandag-2016-8

Anden runde, og den skulle helst give et ”passende udbytte”, om ikke andet fordi at vi nu var flyttet ind i et separat rum for ”halen” af feltet. Ikke flatterende, men det skal man vel bare spille sig ud af.

Poul skulle nu i ilden, så det blev Claus, der sad over, mens resten af holdet krydsede klinger mod det finske hold Salon Shakkikerho. På papiret en smule bedre end os (seedet 42 mod vores 46), men alligevel ikke nogen umulig opgave – især ikke i toppen, hvor Rasmus, Daniel og Nicolai alle havde et vist plus på ELO-kontoen, mens de nederste tre, Peter Grove, Kai og Poul var i klart minus.

novi-sad-cqj-mandag-2016-24

Desværre var der sket ”visse” ting ved organisationen af turneringen, og ikke al til det bedre. I går var der ikke lavet analyserum, og når spillerne nærmest korporligt smides ud af lokalet i det øjeblik, de er færdige, var hele Park Hotels forhal fyldt med ”hjemløse” spillere, der bare ville sidde og analysere. No way, men det havde man nu rettet op på, så der var et baglokale til den slags.

Af minusser var nu, at tilskuere ikke havde adgang. Punktum! Dvs. at holdets eventuelle reserver (nu Claus) var forment adgang til de hellige haller. Et klart minus, men det vides ikke hvorfor, at organisatorerne på den vis skulle pisse deres territorier af. Det betød i hvert fald, at mulighederne for at lege fotograf var noget begrænsede.

novi-sad-cqj-mandag-2016-44

Endelig blev kun de øverste 15 matcher transmitteret over nettet (15 min. forskudt for at forhindre snyd), så det var faktisk umuligt at følge med i vore heltes kampe – eller blot scoren, som også kun eksisterede for de første 15 matcher. Ikke smart.

Men vi havde altså en match, og med fare for ikke at vide ret meget, er den korte version, at Rasmus vandt sikkert, mens Daniel burde have vundet (mente han selv), og Nicolai ikke klarede at skubbe gamle GM Westerinen ud over remisgrænsen. Helt som ventet.

I bunden gik det værre, men Peter fik dog en sikker remis i hus. Det skete desværre ikke for hverken Kai eller Poul, som begge måtte ned, men ikke uden sværdslag. Begge var 3-400 ELO bagud, men kæmpede godt, og Poul var først nede efter 78 træk. Bare surt, at der ikke kom en halv dér, da matchpoints tæller før brætpoints, og 2½-3½ kan ikke bruges til ret meget – udover at vi nu sidder meget langt nede i sal 2 og skal spille mod et lidt for godt hold fra JSV SISSA FRA Groningen, Holland. De er seedet 38, og igen må vi regne med bank i bunden og points i toppen. Kai er oversidder denne gang.

novi-sad-cqj-mandag-2016-32

Anish Giri i et tænksomt øjeblik lige inden partistart. Ovenfor ses Ivanchuk i et ikke mindre tænksomt moment. Det kunne være herligt med en af disse koryfæer hos Skanderborg!