VM-matchen Ding-Nepo

Coverfoto fra matchens hjemmeside.

Det må ganske enkelt være verdens mindst imødesete VM-match, for det er jo de næstbedstes kamp om tronen. Det er stadig Carlsen, der dominerer titler og ratinglister, og oveni er Nepo russer (aldeles upopulært for tiden) og Ding kineser (generelt upopulært i Vesten), så det er godt nok svært at mobilisere den store entusiasme mht. resultatet. Det bliver heller ikke bedre af, at matchen afholdes midtvejs mellem de to uvenlige lande, Rusland og Kina, nemlig i Kasakhstans hovedstad Astana

Men derfor kan de to spillere godt spille god skak, og mens 1. mp. endte ret begivenhedsløst (Nepo hvid), var der anderledes smæk på 2. parti. Nepo spillede en aggressiv dronninggambit, fik ofret en kvalitet for en bonde og endte med at nedspille Ding på det groveste. Det må have gjort ondt. Sådan rigtig ondt, især fordi nederlaget i høj grad kan tilskrives det underlige og helt umotiverede 4. h3.

“Agadmator” styrer en fremragende YouTube-kanal, hvor han analyserer forskellige partier, og her tager han fat på Ding-Nepo (2). Fremragende analyser og kommentarer, så tjek ham ud.

Slutstillingen i 2. parti mellem Ding og Nepo. Partiet er grundigt gennemgået af Agadmator (link nedenfor).

Agadmator-analyse (YouTube).

2. matchparti på Chess24.

Officielle hjemmeside.