Konsultationsmatch: Skanderborg vs. Silkeborg

Før det gik løs. For Skanaderborg kæmpede Leif Møller, Thorkild Salling, Hedayatullah (skoleskakelev), Thomas Hansen (kaptajn) og formand Allan . Meget passende fik Skanderborgs hvidklædte drenge til højre de hvide brikker, mens Silkeborgs mørkklædte spillere fik sort.

Som annonceret flere steder oprandt i den store dag, hvor Skanderborg og Silkeborg Skakklubber i fællesskab skulle introducere noget helt nyt til den danske skakscene: En holdmatch, men ikke som alle andre. Normalt er holdskak jo noget med fire til otte individuelle partier, der afvikles i total tavshed over en hel aften, men ikke hér. Kun ét parti, som alle på hvert hold spiller med i. Og naturligvis diskuteres der flittigt undervejs.

Kaptajnmøde: Skaderborgs Thomas Hansen holder de to bønder, og Silkeborgs Knud Mogens tager hånden med den sorte.

Team Skanderborg diskuterer og analyserer udenfor Kulturhuset. Vejrguderne var med os hele dagen.

Leif Møller i dybe tanker, mens resten af holdet tager en spadsertur.

Partiet blev en dronninggambit med Skanderborg i førersædet. Allerede efter 10 træk havde hjemmeholdet en klar fordel, mens Sort havde åbenlyst svært ved at finde en sammenhængende plan. Sort får aldrig gang i noget som helst.

1.d4 d5 2.c4 e6 3.Nc3 Nf6 4.Bf4 c6 5.e3 Bd6 6.Bg3 0-0 7.Nf3 Bb4 Ikke det bedste og gør vold på reglen om, at man i åbningen ikke bør rykke samme brik flere gange. Ideen med Lb4 blafrer lidt i vinden. 8.Qc2 Nbd7 9.Bd3 dxc4 10.Bxc4 Re8?

Stillingen efter 10 – Te8.

Hertil var det nogenlunde lige, men så gik den ikke længere. Begge komentatorer (Henrik Mortensen fra Horsens Folkeblad og Skanderborgs egen Claus Qvist Jessen) var enige om, at 10 – Te8 ligner en fejlagtig plan. Sort synes at have glemt den obligatoriske plan i semislavisk: b7-b5 og kort efter c6-c5.

11.0-0 Nf8?

Efter 11 – Sf8. Ifølge Stockfish står Sort allerede til tab her. Overilet? Måske, for stillingen er stadig i en form for balance, men Hvid har fordel på alle planer. På få træk er det klart, at Hvid spiller med en plan, mens Sort bare spiller. Mod en god spiller er Sorts stilling aldeles uholdbar.

12.Rfd1 Qa5 13.Bd3 h6 14.Ne4 Nxe4 15.Bxe4 f5 16.Bd3 Ng6 17.h4 Qd8?

Efter 17 – Dd8?. Hvid trækker og vinder.

Og her går det for alvor galt. Hvid spiller et ret stille træk og har pludselig et ødelæggende dobbeltangreb på Lb4 og Bf5. Sort er aldeles død og snart begravet.

18.Qb3! Bd6 19.Bxf5 Nf8 20.Bxd6 Qxd6 21.Bd3 Kh8 22.Ne5 Qd5 23.Bc4 Qe4 24.Nf7+

Slutstillingen. Team Silkeborg havde ikke lyst til at se gaflen på d6 efterfulgt af en ren Chernobyl-nedsmeltning.

1-0

Tak til alle involverede Skanderborgfolk plus naturligvis gæsteholdet fra Silkeborg. Vi har (muligvis) lagt basis for en hyggelig tradition, så når Silkeborg inviterer, er vi klar, ik’?

Formanden demonstrerer truslen på f5.

De to hold efter kampen med slutstillingen på Kulturhusets væg.

Med-videokommentator Henrik Mortensen (venstre) og videotroldmand Rune Friborg.

Dagens afgjort mest farverige indslag: Seks uhæmmet glade gutter fra DR Congo (og nu Aalborg). De spillede et game med tre mand på hver side, og (dårlig joke): Sort vandt. Slutstillingen ses på det store bræt. Hvid er sat mat på baglinjen.

Hans, Bjarne, Aage og en gæst i godt humør og god sol.

Rune Friborg underviser Jytte, som tydeligvis var i gang med en længere løbetur. Men skakken fristede mere end det videre løb.

Et par yngre talenter har lånt de største brikker. Der var fin “action” hele dagen på de store brætter.

Thomas Vestergaard, DSU’s udsendte journalist/fotograf, har allerede lagt et fint indlæg på skak.dk.