Jonas Larsen

Temaaften om tårnslutspil v. GM Mads Andersen

I Skanderborg Skakklub har vi den udsøgte fornøjelse at have et førstehold spækket med GM’ere, IM’ere og FM’ere, som alle fra tid til anden slår et smut forbi vores klubaften for at gøre os andre klogere i diverse temaer.

På trods af efterårsferien havde 10-12 af klubbens medlemmer fundet vej til Sundhedshuset for at blive bedre til tårnslutspillet med særlig fokus på tårn+bonde mod tårn. Og selvom jeg godt tør sige, at ikke alt hang fast eller blev forstået, så er alle nok gået derfra med en bedre forståelse af forskellige positioner og med ideer til hvordan man vinder/holder remis. Mads gjorde i hvert fald sit til at vi blev aktiveret og udfordret – undertegnede var i hvert fald både godt underholdt og overrasket over, hvor svært og kompliceret dette slutspil viste sig at være.

Hæderligt resultat til Pokalskak 2022 i Svendborg

Skanderborg stillede i år kun med et breddehold til pokalskakfinalen i Svendborg. Det blev en hyggelig tur med masser af hyggesnak, god skak og højt humør.

I Bredderækken må holdet max have en gennemsnitsrating på 1800, og holdet bestod derfor af Jonas Larsen (1), Colin Watson (2), Allan Erik Schmidt Andersen (3) og Torkild Salling (4).

Holdbillede fra første runde mod Dianalund

Sæsonafslutning i Silkeborg for 3. holdet

Skanderborg 3 – Åbyhøj 4½-3½(foreløbigt)

I årets sidste holdkamp for tredjeholdet var der drama for alle pengene, da Skanderborg 3 skulle op imod Åbyhøj i en direkte dyst om at undgå sidstepladsen. Vi kæmpede dog ikke om andet end den tvivlsomme ære, da der i år i 6.hk ikke kan rykkes ned. Det betød dog ikke, at der ikke blev kæmpet om alle points.

Skanderborg 3 – Silkeborg 2 3-5

Det blev endnu en tæt kamp for Skanderborg 3, da vi hjemme tog imod Silkeborg 2 i den udsatte kamp fra runde 4. Silkeborg 2 havde på samtlige bræt et pænt ratingoverskud og resultatet bar da også præg af dette. En enkelt fuld pind blev det til, fire remisser og tre nederlag – og Skanderborg 3 måtte endnu en gang tage til takke med et snævert nederlag.

På bræt 1 spillede Morten Rasmussen, som sort, en Caro-Kann, som hele vejen gennem partiede lignede en stensikker deler. Morten stod en anelse passivt, men der var styr på det hele, og selvom han fik doblet tårnene i E-linjen var der ikke noget at komme efter. ½-½.

Læs resten

Viby 1 – Skanderborg 3 4-4!

Efter to kampe med to snævre nederlag, så det på papiret ikke meget bedre ud på forhånd mod gruppens ratingfavoritter fra Viby. Med et ratingsnit på over 1900 var Viby 1 kæmpe favoritter mod et afbudsramt Skanderborg 3 med afbud på bræt 1+2+3, og den forventede score sagde da også 6,70-1,30!!!