Kandidatturneringen, rd. 6

Det er ikke altid godt at tage fejl, men en gang imellem bliver man ligefrem glad for at gætte forkert. Bedst som jeg havde brokket mig over kandidatfeltets frygtelige trang til halve, kom 6. runde med hele to gevinster. Og, surprise, var det feltets to stærkeste og mest stabile spillere, der tog de hele point: Nepo og Caruana, Carlsens to seneste udfordrere. Det er næsten et gratis skud, at én af de to vinder turneringen, og hvis Carlsen ikke gider spille mod andre end Firouzja, kan de Caruana og Nepo meget vel ende i en match om selveste VM-titlen.

Dagens opgør så sådan ud:

Radjabovvs.Rapport½-½
Firouzjavs.Caruana0-1
Nakamuravs.Ding½-½
Nepovs.Duda1-0
6. runde i Kandidatturneringen 2022. Masser af chancer i mindst tre partier. Herligt!

Som sagt masser af drama og to fine gevinster. Det kunne med lidt held have været tre, da Radjabov havde visse gevinstchancer mod Rapport.

Firouzja startede ellers godt mod Caruana, men amerikaneren forsvarede sig fint i en eller meget dynamisk dronninggambit og fik gradvis konverteret initiativet til fordel og sågar matangreb. Flot spillet, om end Firouzjas selvtillid godt nok må have fået visse skrammer.

Gevinstkongen Nepo endte i en semislaver mod remiskongen Duda, men fik hurtigt tryllet en rigtigt kongeangreb ud af den ellers fredelige åbning. Kongeangrebet voksede sig større og større, inddtil Duda måtte af med en officer for tre løse bunder. Desværre var det ikke til at stoppe, og Dudas remisrække blev brudt. Næppe sådan, han selv havde håbet.

Den ellers ret fredelige Radjabov havde en kort overgang en gevinst mod den lige så fredelige Rapport, men han så det ikke, og det fes ud i en halv. Og Nakamura-Ding kom vist aldrig over remisgrænsen.

Fra Radjabov-Rapport, 6. rd. Computeren påstår stor, hvid fordel efter Lh2, Txe4; Tf7. Der er vist afgørende angreb.

Nepo fører alene med 4½/6, og Caruana ligger på andenpladsen. De nærmeste forfølgere har kun 3/6. Jeg vil gerne vædde om, at det bliver Nepo eller Caruana, der vinder. Carlsens personlige favorit, Firouzja, ligger sidst, så skal vi tro mesterens tidligere udtalelser, opgiver han frivilligt sin titel, og næste VM-match bliver så spillet mellem hans seneste to slagne udfordrere. De næstbedstes VM.

Hele stillingen efter seks af de 14 runder er her:

Nr.SpillerPointsAntal gevinster
1Nepomniachchi4,53
2Caruana42
3-4Nakamura31
3-4Rapport30
5-7Ding2,50
5-7Radjabov2,50
5-7Duda2,50
8Firouzja20
Stillingen efter 6. runde. Man aner en vis deling af feltet. Nepo og Caruana ligger “isoleret i toppen” og spiller om førstepladsen. De andre er vist bare med..

Der er fridag i morgen, og så tager de fat på 7. rd. lørdag. Tjek her: Chess24.

Tidligere referater:

5. rd.